Succesvolle samenwerking: GVZ x HR Zeeland
De Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland (GVZ) heeft sinds 2 jaar een succesvolle samenwerking met HR Zeeland. Operationeel manager Karin Guiljam: ‘Wij plannen de ritten voor het doelgroepenvervoer in heel Zeeland. Ons werk gaat 365 dagen per jaar door, van ’s morgens 6 tot ’s avonds 11 uur. Het mag en kan niet stilvallen. Bovendien zitten we momenteel in een roerige transitieperiode. De hulp van HR Zeeland in de zoektocht naar geschikt personeel is daarom heel fijn.’
De GVZ stuurt al het vervoer aan in Zeeland en Goeree-Overflakkee dat door gemeenten wordt geïndiceerd. Denk aan de regiotaxi voor oudere mensen, vervoer voor leerlingen in het speciaal onderwijs en jeugdzorg vervoer. De centrale bestaat in deze vorm vanaf 2009 en wordt op dit moment omgevormd naar een mobiliteitscentrale, die het nieuwe flexibele vervoer op aanvraag in Zeeland aanstuurt. ‘Heb je de groene hub-bordjes al gezien? De Flex is een taxi of busje met chauffeur en rijdt 7 dagen per week van 6 uur ’s ochtends tot 11 uur ’s avonds. Reizigers boeken makkelijk en snel een rit via de app. We zijn volop bezig met het uitrollen van dit nieuwe platform en zitten middenin de omvorming van ons bedrijf.’
Lokaal en persoonlijk contact
Bij die omvorming komt veel extra én nieuw werk kijken. ‘En er ontstaan dus nieuwe, soms tijdelijke functies binnen ons bedrijf’, legt Karin uit. ‘Omdat we geen afdeling P&O hebben en zelf nog niet exact weten welk type medewerker we nu nodig hebben en in de toekomst, gingen we op zoek naar een professioneel bedrijf die ons helpt met werving en selectie. De voorkeur ging naar een lokaal bedrijf, dus kwamen we al snel bij HR Zeeland uit. Zij kennen Terneuzen en omstreken, zijn benaderbaar en kunnen goed met ons meedenken. Beter dan een grote, landelijke partij die met vaste protocollen en op afstand zit. Het is fijn om rechtstreeks met de eigenaren van een bureau afspraken te kunnen maken. Bovendien kwam Jaco echt bij ons langs op kantoor om te kijken wat we precies doen en welke cultuur er heerst op de werkvloer.’
Weten wat de klant nodig heeft
‘De mensen die bij HR Zeeland werken, zijn heel toegankelijk. Je krijgt snel antwoord op mails en als het nodig is, dan bellen ze meteen of stappen ze even binnen. Dat stellen we erg op prijs. Ze kunnen goed inschatten wat een klant nodig heeft. Toen we vanwege onverwacht uitval van een collega iemand nieuw nodig hadden, schakelden ze heel snel. Ik belde hen op om het probleem uit te leggen en diezelfde avond nog had ik een voorstel in de mail. Zo konden we de volgende ochtend meteen beslissen wie we op gesprek wilden laten komen. Die snelheid vind ik bij de dienstverlening die wij hier bieden heel belangrijk.’
Nieuwe, jonge werknemers
‘We hebben een stabiele groep telefonisten, waarvan we er inmiddels 3 vast konden plaatsen via HR Zeeland. Daarnaast hebben we een hele nieuwe groep mensen aangeboord. Dankzij HR Zeeland werken hier nu een drietal studenten die naast hun studie of als overbrugging op zoek waren naar een tijdelijke baan. Zij brengen een hele nieuwe, fijne dynamiek mee. We hadden er zelf nooit aan gedacht om jonge mensen te zoeken, omdat we niet weten waar we ze moeten vinden en hoe we ze kunnen enthousiasmeren om voor ons te komen werken. HR Zeeland weet dat wel. Gelukkig maar, want we zijn hartstikke blij met hen!’